Olen huomannut, että nykyajan digitalisoitumisen jatkuvassa kehityksessä myös yrityksen nettisivuista on tullut tietynlainen oletus ja luotettavuuskerroin.
Olen saanut jo useamman yhteydenoton ja pari varsinaista nettisivutilausta juuri kyseisten asioiden vuoksi. Yksi asiakkaista soitti ja kertoi, että potentiaaliset asiakkaat kyselevät miksei yrityksellä ole nettisivuja tai että onko palvelun takana edes ”oikea yritys”. Toinen kertoi, että palvelualalla ollessa nettisivut ovat oletus ja myös yrittäjän ystävät ovat ihmetelleet, miksei jo suhteellisen isokokoisella yrityksellä ole nettisivuja, joista lukea enemmän yrityksen toiminnasta.
Olen itsekin sitä mieltä, että palveluja tarjoava yritys ilman nettisivuja tai edes sosiaalisen median tilejä voi kertoa yrityksen luotettavuudesta, mutta tämäkään ei ole 100% totuus asiasta. On olemassa paljon sellaisia yrityksiä, jotka tekevät esimerkiksi alihankintana töitä tai yrityksiä, joille julkinen näkyvyys ja sen kommentointi olisi vain liiketoimintaa haittaava asia.
Vain yhtä suoraa vastausta kysymykseen ei ole ja mielipiteitä on todella paljon asiaan liittyen.
Itse kuitenkin kannustan yrittäjiä miettimään muutamaa asiaa, mikäli nettisivuja ei ole vielä ollenkaan:
Useasti yritys, jolla nettisivuja tai sosiaalisen median tilejä ei ole ollenkaan, on helposti hieman pimennossa kilpailijoiden joukossa, koska nykyaikana yhä useampi kuluttaja ja yrittäjä etsii palveluita mm. Google-haulla ja ennen ostopäätöstä tarkistavat palveluntarjoajan nettisivut ja tärkeimmät tiedot yrityksestä (kuten hinnaston, yhteystiedot jne.).
Itsekin allekirjoitan aiemmin mainitun kohdan. Lähes poikkeuksetta tutkin ennen ostopäätöstä palveluntarjoajan nettisivuja. En osaa tähän suoraa vastausta antaa, että miksi, mutta tästä on tullut jollain tavalla itsellekin vakio.
Hyvät nettisivut ovat sellaiset, joka antaa potentiaaliselle asiakkaalle kaiken tarpeellisen tiedon yrityksestä, sekä yrityksen palveluista, mutta lisäksi sisältää myös yhteystiedot ja mahdolliset yhteydenotto- ja/tai tarjouspyyntölomakkeet.
Useasti nettisivujen etusivu on sivu, johon on koottu kaikki tärkeimmät asiat yrityksestä ja palveluista lyhyesti koottuna tietoiskuna. Yleensä nämä tietoiskut sisältävät nappeja tai suoria linkkejä, joista pääset alasivulle lukemaan lisää valitusta palvelusta.
Toki yhtä oikeaa tapaa nettisivujen tekemiseen ei ole ja mielipiteitä on yhtä paljon kuin palveluntarjoajia, mutta omia sivuja miettiessä on hyvä käydä mielessään läpi mitä itse haluat, että näet yrityksen nettisivuilla, josta olet palveluja/tuotteita tilaamassa.