Pääsemme lempiaiheeseeni, eli sosiaalisen median markkinointiin, tai kansankielellä ”somemarkkinointiin”.
Miksi somemarkkinointi on tärkeää?
Nykypäivänä yhä useampi yritys ja yhdistys hyödyntää mainonnassa sosiaalisen median kanavia, koska ne ovat sekä tehokkaita, että edullisia tapoja saada yritykselle näkyvyyttä.
Jos käytät itse esimerkiksi Facebook– tai Instagram-palveluita, olet varmasti huomannut, kuinka eteesi ilmestyy eri yrityksien mainoksia?
Varsinkin Facebook alustana tarjoaa ihan loistavan markkinointitavan, käyttäjiä kun on todella runsas määrä.
Joissakin tapauksissa sinun kannattaa käyttää myös rahaa sponsoroituihin mainoksiin, mutta useasti suuren näkyvyyden saamiseksi ei tarvita edes Facebookin omaa sponsoroitua mainosta, vaan yritykset ovat lähteneet hyödyntämään erilaisia arvontoja, jotta saisivat näkyvyyttä omalle yritykselleen. Arvonnat ovatkin erittäin oiva tapa lähteä markkinoimaan edullisella tasolla yritystä, hyvänä esimerkkinä esimerkiksi ystävälleni tekemä some-kampanja, jossa arvoimme 50,00€ arvoisen ruokalahjakortin Pancho Villaan.
Hox! Facebookissa arvonnoissa on omat sääntönsä, joten et voi esimerkiksi vaatia arvontaan osallistuvien jakavan omaa julkaisuasi, vaan hyväksyttyjä tapoja on laittaa arvonnan ehtoihin esimerkiksi se, että kyseisestä julkaisusta tulee tykätä ja sitä tulee kommentoida.
Millä tavalla Facebookissa ja muissa somekanavissa saa näkyvyyttä?
Tämä on kysymys, joka askarruttaa monia.
Nykypäivänä kuitenkin pelkkä teksti hukkuu helposti muuhun uutisvirtaan some-palveluissa, joten on ensiarvoisen tärkeää valita hyvä, mieleenpainuva kuva julkaisujen yhteyteen. Itse otettu kuva aiheeseen liittyen on aina parempi vaihtoehto, kuin etsiä ilmaisista kuvapankeista jo muiden käyttämiä kuvia.
Lisäksi tekstiä ei kannata kirjoittaa liikaa julkaisuun, vaan on hyvä pitää julkaisujen tekstit lyhyinä ja ytimekkäinä ja ennen kaikkea pysyä asiassa.
Takaako hyvä somemarkkinointi lisämyyntiä yritykselleni?
Olen huomannut, että tämä on yksi asia, mistä julkisesti ei puhuta mainostoimistojen keskuudessa, joten päätin ottaa aiheen pöydälle.
Lyhyt vastaus kysymykseen on, että kukaan ei voi 100% varmuudella todeta, että hyvälläkään somekampanjalla yrityksesi saisi lisämyyntiä, koska jo itse myyntiin liittyy monia eri asioita, joihin edes hyvä markkinointi ei auta.
Esimerkki:
Matti on miettinyt uuden TV:n ostoa ja näkee Facebookissa mielenkiintoisen mainoksen TV:stä, joka on juuri saanut päivitetyn mallin.
Mainoksen kuva ja teksti on mieleenpainuva ja kiehtova, joten Matti päättää klikata mainoksen auki katsoakseen toimitusajan ja hinnan TV:lle.
Kyseisen myyntiliikkeen TV:n hinta on 699,00€ ja toimitusaika-arvio 5-7vrk.
Matti tarvitsee TV:n nopeaa, koska hänen nykyinen TV on hajonnut, joten hän päättää etsiä samaa mallia myös muilta myyntiliikkeiltä.
Matti löytää toisesta myyntiliikkeestä saman TV:n, samalla hintaa, mutta toimitusaika-arviona on heti noudettavissa, joten Matti päättää hakea TV:n kyseisestä myyntiliikkeestä heti.
Tuoko hyvä somemarkkinointi sitten yritykselleni mitään lisäarvoa?
Kyllä, ammattilaisen tekemä somemarkkinointi on erittäin tehokas tapa saada lisäarvoa yrityksellesi sekä myynnin, että yrityksesi tunnettavuuden kannalta, jolloin potentiaaliset asiakkaat ja yhteistyökumppanit löytävät sinun yrityksesi helpommin ja voivat päätyä asiakkaaksesi.
Tarjoaako WebKar somemarkkinointia palveluna?
Kyllä, kokemuksemme alkaa vuodesta 2014, joten takaamme ammattitaitoisen somemarkkinapaketin myös sinun yrityksellesi ja muista eroten, emme sitouta sinua pitkiksi ajoiksi sopimukseen, vaan etenemme aina kuukausi kerrallaan.